מבית השגחה פרטית

המדריך לזוגות – פרק ד’ (ואחרון): המדיניות ההלכתית

הרב קלמן פסח (צ’אק) דוידסון מסביר על המדיניות ההלכתית של מיזם ‘חופות’: מה מקובל ומה לא מקובל תחת החופה (זמן קריאה: 6 דקות)

שלום, אני הרב קלמן פסח – צ’אק באנגלית – דוידסון, ראש תחום חתונות ב’השגחה פרטית’. אצלנו ב’חופות’ יש צוות מדהים של רבנים ורבניות מוסמכים, מורי ומורות הלכה אורתודוקסים, שעובדים עם כל זוג – כדי לעצב טקס שגם מתאים להשקפת העולם הערכית של החתן והכלה, וגם ייערך במסגרת ההלכה. אנחנו פה בשבילכם, ולרגע לא שוכחים שהחתונה היא היום הגדול של הזוג – ולא של הרב.

לא מעט שואלים אותי מהי המדיניות ההלכתית ב’חופות’, והאמת היא שאפשר לתמצת את התשובה למשפט מנחה אחד: לא אומרים אסור על מה שמותר, ולא אומרים מותר על מה שאסור. כלומר, אנחנו עובדים ופועלים מתוך מחויבות הלכתית, פשוט מחוץ וללא קשר למדיניות ולהחמרות המיותרות של הרבנות הראשית.

“עשה לך רב”

חופות עובד כגוף ביזורי, בדיוק כמו שעבדו רבנים מאות ואלפי שנים – “עשה לך רב”. בהתאם, יש בין עורכי ועורכות החופה שלנו קשת של דעות הלכתיות, וצוות המשרד ישמח להכיר אתכם יותר כדי לשדך לכם את עורך או עורכת החופה המתאימים ביותר עבורכם, אישית.

שיחת ההיכרות וההכנה בין עורך החופה והזוג היא השלב בו אפשר ורצוי להעלות את כל השאלות שיש לכם לגבי מה מקובל ומה לא מקובל לעשות בחופה, אבל בינתיים יש כמה סוגיות שחוזרות על עצמן מצד הזוגות ואפשר להבהיר כבר עכשיו:

כרבנים ורבניות המחוייבים להלכה ללא כל סטייה, אנחנו לא מוותרים על כתיבת כתובה כמיטב המסורת. יחד עם זאת, אין צורך לקרוא את הכתובה תחת החופה, ואם הזוג רוצה בנוסף לכתובה גם לנסח מסמך אישי בנוסח חופשי ולהקריא אותו במקום הכתובה – הוא מוזמן לעשות זאת.

כמו כן, אם זהו רצון הכלה – ניתן לערוך את הטקס גם בלי הינומה, ניתן לשבור את הכוס ביחד או לשבור שתי כוסות במקביל, הכלה יכולה לתת לחתן טבעת כסמל לשוויון והדדיות, נשים מוזמנות לברך בשבע הברכות, וכדומה.

על פי ההלכה, כלה צריכה לטבול במקווה לפני החופה, אבל זה לחלוטין עניין אישי בין הכלה ובין הקדוש ברוך הוא. אם הכלה מעוניינת בכך – נשמח לעזור לה ולהנגיש עבורה את הטבילה במקווה, אבל ב’חופות’ לא מתערבים בנושא הזה ובטח שלא דורשים מהכלה לראות אישור טבילה מהמקווה כתנאי לעריכת חופה. ממש לא. בדומה, בחופות לא דורשים מהזוג לעבור הדרכת כלה ו/או חתן. גם כאן אנחנו נשמח לעזור בתיווך של הדרכת זוגות או הדרכת חתן וכלה למעוניינים בכך, אבל בשום אופן לא נדרוש זאת.

הרבה זוגות מגיעים אלינו בגלל הרצון שנשים, ובפרט הכלה, ייקחו חלק יותר פעיל ויותר שוויוני בטקס החופה.

ובכן, ברוכות הבאות!

רוב רובם של עורכי ועורכות החופה שלנו דבקים בגישה הלכתית המאפשרת זאת. שוב, אצלנו לא אומרים אסור על מה שמותר.

חתונה בספירת העומר

צילום: רוני ישראל

“מחפשים פתרונות לבעיות, ולא בעיות בפתרונות”

אנחנו כאן בעבור כל זוג הרוצה ויכול להתחתן כדת משה וישראל, אבל בראש ובראשונה – אנחנו כאן בשביל הזוגות שאין להם אפשרות אחרת. אני מדבר על אותם זוגות שנדחו על ידי הרבנות הראשית מסיבות שלתפיסתנו אינן מוצדקות. למשל, גרים שהתגיירו כהלכה אבל לא מוכרים על ידי הרבנות מסיבות פוליטיות. או, דור ראשון ושני לעולים חדשים שהינם יהודים לכל דבר ועניין – אבל הרבנות דחתה בעקבות היעדר מסמך כזה או אחר הנדרש מסיבות בירוקרטיות שאינן הלכתיות.

ב’חופות’ אנחנו לא עוסקים בגיור, אבל אנחנו עובדים צמוד עם בתי דין פרטיים המגיירים על פי ההלכה ומציעים מסלול גיור ידידותי ושפוי בהרבה מזה הקיים ברבנות הראשית, והגיור שלהם לחלוטין מקובל עלינו. גם כאן, אנחנו סבורים שאין סיבה להרכין ראש בפני המדיניות הבדלנית והקיצונית של הרבנות הראשית. לאף אחד אין מונופול על היהדות.

כעיקרון, רבני ורבניות חופות מחפשים פתרונות לבעיות, ולא בעיות בפתרונות. בעבודה היומיומית שלנו אנחנו מתבססים על פסיקות קיימות של תלמידי חכמים, ובעת הצורך – גם מתייעצים עם רבנים בכירים כדי למצוא מענה נקודתי עבור זוג הזקוק לכך. אנחנו לא נערוך חופה לזוג שעל פי ההלכה לא יכול להינשא, אבל בד בבד – ברור לנו לחלוטין שלא כל מי שהרבנות מסרבת לרשום לנישואין – הוא אכן פסול חיתון. אם יש לכם ספקות לגבי הסטטוס שלכם – נשמח לשמוע את הפרטים ולראות אם ואיך ניתן להתגבר על המגבלות. שוב, אנחנו מחפשים פתרונות לבעיות, ולא בעיות בפתרונות.

“תעודת ביטוח למצבי קיצון בהם לא ניתן לקבל גט”

נושא אחרון שחשוב לי להעלות כבר עכשיו הוא הכלי ההלכתי הנקרא “תנאי בקידושין“, כלי אשר אינו נמצא בקונצנזוס בקרב פוסקי ההלכה בדורנו – אך קיבל את הסכמתו של הרב דניאל שפרבר, ועשוי ממש להציל נפשות. מדובר במסמך שנלווה לכתובה המסורתית, ועליו חותם כל זוג המעוניין להתחתן דרך ‘חופות’. המסמך הזה הוא כמו תעודת ביטוח למצבי קיצון בהם לא ניתן לקבל גט – כגון כאשר אדם נמצא בתרדמת קבועה, או כאשר הוא נעדר מבחירה או שלא מבחירה לתקופה ממושכת. החתימה על הכלי ההלכתי הזה בעצם תאפשר לאשה להשתחרר ממצב של עגינות.

לסיכום, רבני ורבניות חופות עומדים לרשותכם, ונשמח לעזור לכם להגשים חלומות ביום הגדול והקסום בחייכם.

ניפגש בשמחות!

***

לחזרה אל הפרק הקודם – לחצו כאן